سخن روز /
انعقاد تفاهم نامه خرید تضمینی خرما با صادرکنندگان با رعایت اصل حفظ منافع کشاورز
1400/07/11

انعقاد تفاهم نامه خرید تضمینی خرما با صادرکنندگان با رعایت اصل حفظ منافع کشاورز

 

🔽مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس ازبرگزاری جلسه خرید تضمینی خرما در شهرستان جهرم خبرداد.

 

🔽به گزارش روابط عمومی سازمان تعاون روستایی استان فارس؛ هدایت اله رحیمی گفت: این جلسه صبح روز جمعه 9 مهر با حضور رضایی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، معتمد معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، فرماندارجهرم، رئیس جهاد کشاورزی، کردی پور معاون بازرگانی استان، اژدری مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی،رئیس اداره تعاون روستایی و تعدادی از مسئولین محلی، نماینده کشاورزان و تجار و صادرکنندگان خرما در محل سالن جلسات جهاد کشاورزی شهرستان جهرم برگزار شد.

 

🔽وی با اشاره به اینکه امسال به خاطر عوارض جوی خرمای شاهانی دچار آسیب شده است افزود: هدف از خرید تضمینی، حمایت از باغدار و منافع باغدار است و شبکه تعاون روستایی به طور قطع و یقین آمادگی خرید خرمای تضمینی شاهانی را دارد اما تلاش ما این است که ضمن رعایت قیمتی که توافق شده کشاورز به حق خود برسد و تجار نیز در بازار خودش به منافعش دست یابد.

 

🔽این مقام مسئول افزود: علی رغم اینکه به شدت مایل هستیم تا کشاورز و باغدار را حمایت کنیم تا بیشتر از این متضرر نشوند اما به همان اندازه هم تلاش می کنیم روابط تجاری و بازرگانان بخصوص بازارهای صادراتی محفوظ بماند.

 

🔽این مقام مسئول افزود: از آنجا که خرمای شاهانی خرمای صادراتی است و تجار این محصول بازار خود را در سطح بین المللی ازسال های گذشته ایجاد کرده اند بنابراین ملاحظاتی در سطح وزارتخانه و سازمان تعاون روستایی در نظرگرفته شده که بازار تجار با ورود شبکه تعاون روستایی دستخوش تشنج و تغییر نشود و سهم صادرکنندگان از بازار خرمای شاهانی محفوظ بماند.

 

🔽رحیمی افزود: جهرم در مجموع 4 هزار و 200 هکتار نخیلات دارد که از این مقدار 2هزارو 800 هکتار زیر کشت خرمای شاهانی است که 23 هزارتن درسال تولید محصول دارد اما به خاطر آسیبی که باران تابستانه به خرمای شاهانی وارد کرد در حال حاضر 15 هزارتن محصول خرمای شاهانی آماده برداشت است اما علاوه بر خرمای جهرم ، خفر، داراب و سایر نقاط استان نیز مشمول این قانون خواهد شد.

🔽رحیمی با اشاره به قوانین خرید تضمینی خاطرنشان کرد: قوانین موجود خرید تضمینی تا زمان پایان خرید اجازه فروش محصول را به ما نمی دهد در نتیجه این قانون وقفه ای در کار صادرکنندگان این بخش وارد خواهد کرد که سبب ضرر و زیان تجار خواهد شد در همین راستا تفاهم نامه ای با تجار این بخش بسته شد که تحت نظر سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید تضمینی خرمای شاهانی اقدام نمایند.

🔽وی گفت: طبق توافق به عمل آمده یارانه ای به نخل دارانی که محصول خرمای شاهانی خود را به تجار طرف قرارداد سازمان تعاون روستایی بفروشند تعلق خواهد گرفت.

تعداد مشاهده خبر212 بار
تصاویر مرتبط
tempShowtool_dorsaetoolsenews_sample_farsmaintemplate_block2273
Powered by DorsaPortal