سخن روز /
پیگیری اجرایی سازی آیین نامه نظام صنفی کشاورزی مصوب هیات وزیران در استان مازندران
1400/07/25


مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکلهای مردم نهاد با حضور در استان مازندارن در اولین جلسه کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان مازندران که با حضور معاون سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر تعاون روستایی استان، نمایندگان دستگاههای عضو کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان مرکز استان(استانداری، تعزیرات، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق اصناف استان، اتاق بازرگانی، شرکت آب منطقه ای، دانشگاه علوم پزشکی) در سالن جلسات سازمان تعاون روستایی استان مازندران در تاریخ بیستم مهرماه جاری برگزار گردید شرکت نمود. به گزارش پات، آقای عدل طلب در این جلسه که با پیگیری و هماهنگی مدیریت تعاون روستایی استان مازندران برگزار شد، ضمن تشکر از پیگیری های بعمل آمده در حوزه نظام صنفی کشاورزی و هماهنگی بعمل آمده در تشکیل اولین جلسه کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی مرکز استان، مطالب مبسوطی در خصوص سابقه تشکیل، ساختار اولیه و ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی ارائه داد.

وی اظهار داشت: نظام صنفی کشاورزی، فرصت لازم را برای تعامل و ارتباط کشاورزان با دستگاههای اجرایی فراهم می کند و از این طریق کشاورزان می توانند از طریق نمایندگان خود در نظام صنفی کشاورزی نظرات، خواسته ها، مطالبات و پیشنهادها و راهکارهای خود را برای بهبود و پیشرفت وضعیت کشاورزی به دستگاههای اجرایی ارائه دهند. در ساختار جدید با توجه به تشکیل کمیسیون های نظارت، دستگاههای حاکمیتی درگیر در کار نظام صنفی کشاورزی می شوند و از این طریق امکان پیشبرد امور این نظام تسهیل بیشتری خواهد یافت.

دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران در ادامه تصریح کرد: با توجه به ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی و رئیس هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران مسئولیت پیگیری اجرای آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی مصوب هیات وزیران، سازمان جهادکشاورزی استان می باشد و سازمان تعاون روستایی نیز هماهنگی و پیگیری موضوع و دبیری کمیسیون های نظارت را بر عهده دارد.

در ادامه جلسه اعضای حاضر نظرات و دغدغه های خود را در خصوص اجرای ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی بیان داشتند. اهم موارد مورد اشاره ایشان عبارتند از:

-با توجه ماهیت کار کشاورزان و تفاوتهای آن با صنوف بخش بازرگانی و خدمات، تامین منابع مالی و هزینه های تشکیلاتی که بر اساس ساختار جدید می خواهد شکل بگیرد تا حدی ابهام دارد و ممکن است مشکلاتی را در اجرا بوجود آورد.

- به منظور کاهش مسائل و مشکلات در سطح استان و شهرستانها برای شکل گیری ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی، پیشنهاد می شود پیگیری مقتضی برای در نظر گرفتن سطح تشکیلاتی استانی برای نظام صنفی کشاورزی مورد پیگیری و تصویب قرار داده شود.

-با توجه به پیچیدگی هایی که در ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی ایجاد می شود، نحوه هماهنگی و عدم تناقص اقدامات، عملکردها و مصوبات این ساختار با مقررات جاری حاکم بر کشور می تواند در آینده مشکلاتی را ایجاد نماید که لازم است برای آنها تدبیر لازم اندیشیده شود. ضمن اینکه مراجع رسیدگی کننده به شکایاتی که در این خصوص پیش خواهد آمد به همراه موارد و مصادیق آنها لازم است مشخص و تعیین شوند.

در ادامه ماموریت و برنامه حضور مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکلهای مردم نهاد در استان مازندران، بازدید از نظام صنفی کشاورزی استان به منظور آشنایی با فعالیتها و اقدامات این نظام انجام گرفت. پس از این بازدید، وی در جلسه ای با رئیس سازمان جهادکشاورزی استان شرکت نمود و ضمن تبیین ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی خواستار حمایت استان و مدیران جهادکشاورزی شهرستانها برای تشکیل کمیسیون های نظارت در سطح شهرستانها شد. در این جلسه مقرر شد موضوع مذکور مجدداً در جلسه شورای مدیران جهادکشاورزی شهرستانها مطرح شده و هماهنگی لازم برای تشکیل کمیسیون ها با پیگیری همکاران سازمان تعاون روستایی استان و شهرستان بعمل آید. در این جلسه با ارائه مشکلات ناشی از نبود ساختار استانی در تشکیلات جدید نظام صنفی کشاورزی، پیشنهاد پیگیری تصویب تشکیل ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی در سطح استان مورد توجه قرار گرفت.

تعداد مشاهده خبر1991 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal