رئیس انجمن ملی انجیر ایران گفت: تعرفه 39 درصدی چین برای واردات انجیر مانع صادرات مستقیم انجیر ایران به چین شده و تجار ما مجبور به صادرات انجیر از طریق کشور ثالث هستند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تعاون روستایی استان فارس: کمال یدالهی با بیان اینکه ضرر تجار ایرانی از تعرفه 39 درصدی چین بر واردات انجیر هنگفت است تصریح کرد: بازار اکثر صادرکنندههای انجیر ایران، کشور چین است ولی متاسفانه امکان صادرات انجیر به صورت مستقیم به کشور چین با وجود تعرفه 39 درصدی وارادت انجیر که 30 درصد آن تعرفه گمرکی و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است امکان پذیر نیست و با اضافه شدن این تعرفه به قیمت انجیر قیمت آن خیلی بالا میرود و عملا در چین بازار فروش ندارد.
وی با بیان اینکه خیلی از صادرکنندگان ما مجبور هستند که این کالا را از کشور ثالث وارد چین کنند، میگوید: وقتی این کالاها به این صورت وارد چین شود به عنوان کالای قاچاق لحاظ میشود و سال گذشته هم خیلی از صادر کنندگان ما به خاطر این موضوع ضرر هنگفتی کردند و کالاهای آنها در چین مصادره شد.
تولید و صادرات انجیر دو حلقه متصل به هم
کمال یدالهی با بیان اینکه تولید، فرآوری و صادرات انجیر مقولههای جداگانه ولی به هم پیوسته هستند، افزود: انجیر در ایران خیلی بیشتر از مصرف سرانه کشور تولید میشود که بخش زیادی از آن صادر میشود و اگر صادرات انجیر رونق داشته باشد به قیمت مناسب از انجیرکار خریداری می گردد درغیر این صورت بازار راکد آن به تولید کننده زیان می رساند.
وی در توضیح نوع انجیرهای صادراتی ایران گفت: خیلیها فکر میکنند انجیری که صادر میشود انجیر درجه یک است در صورتی که این طور نیست در واقع انجیر صادراتی ایران انجیری است که در داخل خیلی خواهان ندارد و از مرغوبیت پایینتری برخوردار است. پس مهم این است که ما بتوانیم صادرتمان را رونق دهیم تا بخشی از انجیر که در داخل کشور بازار ندارد به سایر کشورها صادر شود.
سختگیری مشتریان اروپایی سد راه صادرات انجیر ایران
رئیس انجمن ملی انجیر ایران با تاکید بر اینکه ذائقه کشورهای مختلف متفاوت است و هر بازاری یک نوع انجیر را میپسندد، تصریح کرد: یک سری کشورها مثل کشورهای اروپایی انجیر لوکس میپسندند که به دلیل شرایط سختی که در بحث قرنطینه و گواهیهای بهداشت و سلامت دارند به سختی میتوان به آن کشورها صادرات انجام داد ولی عمده صادرات انجیر ایران به کشور چین است و کشور چین هم انجیرهایی را میپسندد که در داخل ایران بازار آن چنانی ندارد.
ضرورت تعیین تعرفه ترجیحی با چین برای صادرات انجیر
رئیس انجمن ملی انجیر ایران با بیان اینکه ما بارها از وزارت امور خارجه و وزارت صمت درخواست کردیم که با کشور چین رایزنی شود تا تعرفه گمرکی را برای کالایی مثل انجیر پایین بیاورند یا تعرفه ترجیحی در نظر بگیرند تا صادرکنندگان ما از این طرف با تعرفه کمتری انجیر را صادر کنند و از آن طرف با قیمت مناسب انجیر را از انجیرکاران خریداری کنند خاطرنشان میکند: تاکنون موفق به حل این مشکل نشدهایم.
کارتهای بازرگانی یک بار مصرف خطری جدی برای صادرات ایران
وی با بیان اینکه مسئله دیگری که در صادرات انجیر وجود دارد استفاده از کارتهای یکبار مصرف در صادرات است و این مسئله برای صادرات ما بسیار خطرناک است، چرا که اگر کالایی بدون برند صادر شود و در کشور مقصد مشخص شود که یکی از آفات را دارد کل انجیر ایران ضربه میخورد زیرا آنها نمیگویند محصول فلان صادرکننده مشکل دارد بلکه میگویند انجیر ایران آفت دارد و این برای صادرات کل انجیر ایران بسیار خطرناک است.
یدالهی با بیان اینکه خیلی از صادرکنندگان ما هزینههای زیادی کردند و برای محصول خود گواهی بهداشت، سیب سلامت دریافت کردند و با رعایت تمام اصول بهداشتی صادرات انجام میدهند اما عدهای با کارتهای بینام و نشان و یک بار مصرف کالایی را صادر میکنند و اگر این کالا در یک کشور ثالث رفت و مشکلی برای آن پیش آمد همه کالاهای برند ایران زیر سوال میرود میافزاید: یکی از دغدغههای صادرکنندگان ما ساماندهی این موضوع است.
راهاندازی سایت بینالمللی انجمن ملی انجیر برای یافتن بازارهای جدید
مدیرعامل اتحادیه باغداران استان فارس خاطر نشان کرد: ما برای انجیر به دنبال یافتن بازارهای دیگری به غیر از بازار چین هستیم زیرا اگر بحث رقابت پیش بیاید قطعا کیفیت کالاها بالاتر میرود و محصول انجیر ایران با قیمت بهتری به فروش میرسد در همین راستا سایت بینالمللی انجمن ملی انجیر راهاندازی شده است.
یدالهی اضافه کرد: با شروع فعالیت این سایت از اول مهرماه سال جاری توانسته ایم ما با محققان دانشگاههای مختلف دنیا در ارتباط باشیم و از علم روز دنیا در زمینه تولید، فرآوری و صادرات انجیر بهرهمند شویم و با کشاورزان نقاط مختلف دنیا نیز تبادل تجربیات کنیم.
مدیر عامل اتحادیه باغداران فارس معتقد است ایران با توجه به میزان تولید انجیر توانایی برطرف کردن نیاز سایر نقاط دنیا را دارد و با وجود کشورهای رقیب (ترکیه) در بحث صادرات انجیر رقیب ما هستند اگر ما نتوانیم جایگاه ایران را در بازار ثابت نگه داریم بازارهای صادراتی خود را که با تلاش چندین ساله بازرگانان ایجاد شده را به راحتی از دست میدهیم پس مهم است که بتوانیم در زمینه نگه داشتن بازارهای قدیمی خوب عمل کنیم.
از دست رفتن بازارهای صادراتی با تصمیمات غیرکارشناسی
رئیس انجمن ملی انجیر ایران قوانین دستوپاگیر و برگشت ارز حاصل از صادرات را از دیگرمشکلات داخلی صادرکنندگان عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه سال 97 مسئله تعهد ارزی مطرح نبود ولی سال گذشته به یک باره بانک مرکزی اعلام کرد صادرکنندگان باید ارز مربوط به صادرات سال 97 را بازگردانند که همین موضوع باعث شد که خیلی از تجار با مشکل روبهرو شوند.
وی میافزاید: صادرکنندهای که سال 97 ارز را با قیمت دولتی 4200 تومان فروخته و هزینه کرده الان باید با قیمت چندین برابر در بازار آزاد بخرد و به بانک مرکزی بدهد این صادرکننده واقعا متضرر میشود و کسانی که نتوانستند ارز خود را برگردانند کارتهایشان مسدود شد و همین صادرکنندگان چون نتوانستند صادراتی انجام دهند بازارها و مشتریان خود را از دست دادند.
یداللهی با بیان اینکه تصمیمات خلعالساعه و غیرکارشناسی که گرفته میشود عملا سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران میشود، میگوید: تصمیمات باید کارشناسی شده و از پایین به بالا باشد و اگر قرار است در کشور درباره موضوعی تصمیم گرفته شود از دستاندرکاران آن موضوع نظرخواهی شود قطعا با این کار تصمیمی مناسب گرفته میشود.
صدور گواهیهای مورد نیاز صادرات انجیر در استهبان
وی بحث قرنطینه و دریافت گواهی بهداشت را یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان انجیر فارس عنوان و بیان میکند: صادرکنندگان ما در مراجعه به گمرک شهید رجایی در بحث قرنطینه و دریافت گواهی بهداشت دچار دردسر میشدند و با رایزنیهایی که با گمرک انجام شد قرار بر این شد که گواهی سلامت، قرنطینه و غیره در شهرستان استهبان صادر و بار انجیر فارس بدون معطلی در گمرک شهید رجایی بارگیری شود.
رئیس انجمن ملی انجیر ایران با بیان اینکه علاوه بر فارس خیلی از استانهای دیگر در زمینه تولید انجیر فعال هستند به همین دلیل از دیگر استانها درخواست میکنیم که به این انجمن بپیوندند، میافزاید: اگر استانهای دیگر نیز به عضویت انجمن ملی انجیر درآیند میتوانند از خدمات، امکانات و اطلاعات این انجمن بهرهمند شوند.
کشاورزها برای بازاریابی محصولات به سمت تعاونیها بروند
وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که مغفول مانده و به آن توجه نشده این بوده که کشاورزها کالاهای خود را از طریق تعاونی بازاریابی نکردهاند بنابراین نیاز است که کشاورزها و باغداران به سمت تعاونیهای خود بروند، عنوان میکند: یکی از دغدغههای کشاورزها و باغداران این است که کالای آنها را واسطهها با قیمت ارزان میخرند و پول خرید محصول را دیر پرداخت میکنند به اعتقاد من این مشکل به خاطر این رخ داده که کشاورزان به صورت فردی کالاهای خود را در بازار عرضه میکنند و واسطهها و دلالها کالا را در زمان برداشت با قیمت کم از آنها میخرند و دقیقا یک ماه بعد اگر کشاورز بخواهد همان کالا را بخرد باید با قیمت دو سه برابر بخرد.
رئیس انجمن ملی انجیر با بیان اینکه اگر کشاورزها برای عرضه و بازاریابی محصولاتشان با تعاونیهای خودشان وارد قرارداد شوند قطعا محصول آنها با قیمت مناسب به فروش میرسد، میافزاید: این عیب وجود دارد که کشاورزان به سمت تعاونی نمیروند پس نیاز است که کشاورزها با تعاونیها ارتباط بیشتری داشته باشند.
وی میافزاید: البته از آن طرف هم تعاونیها باید مقداری توانمندتر شوند که بتوانند برای کشاورزانشان بازاریابی کنند.
یدالهی در پاسخ به سوال ما درباره راهاندازی تعاونی انجیرکاران در فارس میگوید: نیاز به راهاندازی یک تعاونی برای تنها یک محصول نیست زیرا در حال حاضر در استهبان تعاونی باغداران فعال است که کل خدمات انجیر را انجام میدهد.
وی با بیان اینکه تعاونی باغداران تمام محصولات باغی اعم از پسته، انار، مرکبات، انجیر و غیره را پوشش میدهد و قدمت بیست و چند ساله دارد تاکید میکند: اگر قرار باشد برای هر محصول یک تعاونی تشکیل دهیم کشاورز و باغدار سردرگم میشود و این کار عملا بیاعتمادی کشاورز را به دنبال دارد.